Ridläger + fakta

Hallå!

För några veckor sedan var jag på ridläger. Jag ska bara ge lite snabbfakta om hästarna där.

Loke - Fjording (min häst)

Linus - Gotlandsruss

Alfa Omega - Varmblod

Lisanna - Varmblod

FourCopySocks - Svenskt varmblod

Beauty - Shetlandsponny

Lilltösa - Shetlandsponny

Cosmos - Shetlandsponny

Beauty - Sportsponny

Lilja - Islandshäst

Det var jätteroligt, men herregud så trött jag var efter det. Jag ville helst bara sova :)

Lite tips om det är någon som ska ha en förstagångshäst och man inte är en så bra ryttare:

Det spelar ingen roll om du kan alla gångarterna, eller om du bara kan skritta. Det är meningen att du och hästen ska lära er i hop. Men de två hästraserna som passar är Islandshäst eller Fjording.

Fjordingen:
Den är otroligt envis, men snäll och lugn av sig. De blir nästan aldrig rädda och de är inte så stora, de blir ca 132cm - 142cm i mankhöjd.
Priset blir aldrig under 15000 i Sverige om det inte är något fel på hästen.
Tips: Leta i både Norge och Sverige, det kostar lite att ta över hästen men en fjording kan hittas billigare i Norge.

Islandshästen:
Den är lik fjordingen fast inte så envis, men de är otroligt DYRA. De är aldrig rädda och är en perfekt familje häst. De är inte heller så stora, ungefär som fjordingen +/- i mankhöjd.
Priset är aldrig under 20000, fast de kan vara billigare om den har sommarexem. Sommarexem är inget farligt och det går göra något åt det på sommaren.
Tips: Om du köper en häst med sommarexem så ha heltäckande täcke på hästen om den går ute på dagen. Annars så kan du ha hästen inne på dagen och ute på natten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0